Nye datakrav til murerfirmaer

Hvilket ansvar har dit murerfirma for anvendelsen af data om fx ansatte, kunder og leverandører? Og hvilke muligheder har I for at bruge data konstruktivt til at skabe værdi og udvikle jeres forretning? Det skal en ny hjemmeside hjælpe med at få styr på 

Samfundet udvikler sig i mere digital retning, og det gælder også byggeriet og murerbranchen. Derfor har Erhvervsministeriet i samarbejde med Kulturministeriet lanceret en ny hjemmeside, der giver hurtigt overblik over, hvad du kan og må bruge data om fx ansatte, kunder og leverandører til i dit murerfirma. Herunder også hvordan I skal opbevare data i henhold til GDPR-kravene, der blev indført sidste år.  

 

Usikkerhed om regler må ikke blive en bremseklods 

Den nye hjemmeside om data for virksomheder hedder brugdata.dk, og erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) udtaler i forbindelse med lanceringen:  

– Det er vigtigt, at usikkerhed om regler for anvendelse af data ikke bliver en bremseklods. På Brugdata.dk kan virksomheder finde svar på konkrete spørgsmål, som har betydning i deres hverdag, og det er mit håb, at det vil gøre det lettere for virksomheder at udvikle nye digitale forretningsmodeller.  

På brugdata.dk kan virksomhederne finde information og vejledning om reglerne for bl.a. ansvar, ejerskab og rettigheder ved brug af data. Brugdata.dk giver også virksomhederne et helt konkret værktøj. Nemlig en aftaleskabelon, som kan anvendes, når en virksomhed skal aftale brugsret til data med leverandører og kunder. 

Du kan se den nye hjemmesides oversigt over typiske spørgsmål om data. Læs her, hvad I skal være opmærksomme på.

Vidste du, at 39 procent af de danske firmaer har problemer med IT-sikkerheden? Læs hvordan du undgår, at dit murerfirma kommer i klemme   

X
X